Aminorūgštys. Jų paskirtis ir nauda

Bet kuris gyvas organizmas sudarytas iš baltymų. Skirtingos baltymų rūšys dalyvauja visuose procesuose, vykstančiuose gyvuose organizmuose. Žmogaus kūne iš baltymų formuojasi raumenys, jungtys, sausgyslės, visi organai, plaukai, nagai; baltymai įeina į skysčių ir kaulų sudėtį. Fermentai ir hormonai, reguliuojantys visus organizmo procesus, taip pat yra baltymai.

Aminorūgštys – svarbios ir reikalingos

Kiekvienas baltymas organizme unikalus ir egzistuoja tam tikru tikslu. Baltymai nėra savaime atsinaujinantys. Jie organizme sintezuojami iš aminorūgščių, kurios susidaro besiskaidant maisto produktuose esantiems baltymams. Tokiu būdu, būtent aminorūgštys, o ne patys baltymai yra vertingiausias mitybos elementas.

Neskaitant to, kad aminorūgštys dalyvauja baltymų, įeinančių į audinių ir organų sudėtį, gamyboje, kai kurios iš jų veikia dar ir kaip neuromediatoriai. Pastarieji – cheminės medžiagos, perduodančios nervinį impulsą iš vieno neurono (arba nervinės ląstelės) į kitą. Dėl to kai kurios aminorūgštys būtinos normaliai galvos smegenų veiklai. Aminorūgštys lemia ir tai, kad vitaminai ir mineralai tinkamai atlieka savo funkcijas. Kai kurios aminorūgštys – neatskiriama raumenų aprūpinimo energija medžiaga.

Nepakeičiamosios, pakeičiamosios ir dalinai nepakeičiamos aminorūgštys

Egzistuoja apie 28-ios aminorūgštys. Žmogaus organizme daugelis jų sintezuojamos kepenyse. Tačiau, kai kurios iš jų negali būti sintezuojamos organizme, todėl žmogus turi būtinai gauti jų su maistu.

Tokios, nepakeičiamosios, aminorūgštys yra:

  • valinas;
  • fenilalaninas;
  • histidinas;
  • izoleucinas,
  • leucinas;
  • lizinas;
  • metioninas;
  • treoninas;
  • triptofanas.

Aminorūgštys, kurių sintezė vyksta kepenyse, vadinasi, jos yra pakeičiamosios, yra šios:

  • alaninas;
  • asparto rūgštis;
  • asparaginas;
  • glutamo rūgštis;
  • serinas.

Likusios šešios aminorūgštys yra dalinai nepakeičiamos, vadinasi, jų gamyba tam tikromis sąlygomis gali būti ribota. Pastarosios aminorūgštys yra:

  • argininas;
  • cisteinas;
  • glicinas;
  • glutaminas;
  • prolinas;
  • tirozinas.

Organizme nuolat vyksta baltymų sintezės procesas. Tokiais atvejais, kai trūksta bent vienos nepakeičiamosios aminorūgšties, baltymų gamyba sulėtėja. Tai gali iššaukti daug rimtų problemų – nuo virškinimo sutrikimų iki depresijos ir augimo proceso sulėtėjimo.

Kaip teisingai išsirinkti aminorūgščių papildus?

Renkantis maisto papildus su aminorūgštimis, reikėtų pirmenybę teikti tiems, į kurių sudėtį įeina vadinamosios L- konfigūracijos aminorūgštys. Ką tai reiškia? Daugelis aminorūgščių būna dviejų rūšių. Jos mokslininkų pavadintos D- ir L- formomis. Gyvūnų ir augalų baltymai susideda daugiausiai iš L- formos aminorūgščių. Todėl maisto papildai, susidedantys iš L- formos aminorūgščių, laikomi labiau tinkamais žmogaus organizmo biocheminiams procesams.

Siekdami kompleksinio organizmo papildymo aminorūgštimis, turėtumėte vartoti jų kompleksus. Na, o norėdami aukštesnių treniruočių rezultatų, turėtumėte rinktis šakotosios struktūros amino rūgštis, kurios gali sumažinti nuovargį, kurį jaučiate treniruotės metu, sumažindamos serotonino gamybą smegenyse. Tuo tarpu, papildai, susidedantys vos iš vienos aminorūgšties, naudojami metabolizmo korekcijai. Tad rinktis yra iš ko. Svarbu nepamiršti, kad gauti nepakeičiamąsias amino rūgštis galime tik teisingai subalansavę mitybą arba vartodami papildus.

Daugiau informacijos apie amino rūgštis galite rasti šiame straipsnyje: https://www.papildukaina.lt/amino-rugsciu-bcaa-kainos-vartojimas-ir-nauda/

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *